زمان باقی‌مانده تا پایان 80% تخفیف
دتاکس واتر و فواید آن برای سلامتی

دتاکس واتر و فواید آن برای سلامتی

اگر شما هم به سلامتی خود اهمیت می‌دهید و در این زمینه مطالعاتی دارید، احتمالا تاکنون اسم دتاکس واتر را شنیده اید. حرف و حدیث‌های زیادی درباره دتاکس واتر وجود دارد که برخی از آن‌ها درست‌اند و با متدهای علمی اثبات شده‌اند، اما برخی دیگر بیشتر جنبه اغراقی داشته و پایه و اساس علمی ندارند.
بر کسی پوشیده نیست که هیدراته ماندن بدن برای سلامتی مهم است. به همین دلیل اغلب توصیه می‌شود که روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید. اما برخی از مردم فکر می‌کنند افزودن میوه‌جات و سبزیجات به آب و در نتیجه ساخت دتاکس واتر، فواید سلامتی آب را افزایش می‌دهد. همچنین برخی معتقدند که دتاکس واتر به بدن شما در دفع سموم، بهبود سطح انرژی و کاهش وزن کمک می‌کند.
در این مقاله قصد داریم دتاکس واتر را به طور کامل بررسی کرده و فواید واقعی آن را از شایعات جدا کنیم.

دتاکس واتر چیست؟

دتاکس واتر، آبی است که به آن میوه‌جات یا سبزیجات تازه اضافه شده است. گاهی اوقات به آن، آب با طعم میوه هم گفته می‌شود. با توجه به اینکه دتاکس واتر فقط شامل طعم میوه یا سبزی است، نسبت به آب‌میوه یا آب‌سبزی کالری بسیار کمی دارد و همین امر سبب محبوبیت آن برای رژیم‌های مختلف است. دتاکس واتر جایگزین بسیار خوبی برای نوشیدنی‌های قنددار مانند آب‌میوه‌ها و نوشابه‌هاست.
برای تهیه دتاکس واتر، کافی است میوه یا سبزی دلخواه‌تان را خرد کرده و به آب اضافه کنید و سپس آن را به مدت ۱ تا ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید.
معروف‌ترین طعم‌های دتاکس عبارتند از:

  • لیمو و زنجبیل
  • خیار و نعناع
  • هندوانه و نعناع
  • سیب و دارچین
  • پرتقال و لیمو
  • توت سیاه و پرتقال
  • گریپ‌فروت و آویشن
  • توت فرنگی و ریحان

فواید ادعا شده درباره دتاکس واتر

ادعاهای زیادی درباره فواید دتاکس واتر وجود دارد که برخی از آنها دارای سند علمی معتبرند و برخی دیگر بیشتر به افسانه شباهت دارند. از جمله مهم‌ترین خواص ذکر شده برای دتاکس واتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش وزن
  • سم‌زدایی بدن
  • تنظیم PH خون
  • بهبود سیستم گوارش
  • تقویت سیستم ایمنی
  • بهبود خلق و خو
  • افزایش سطح انرژی
  • بهبود رنگ چهره

خواص دتاکس واتر بسته به میوه و سبزی مورد استفاده و مقدار آن‌ها متفاوت است. اما بسیاری از خواص دتاکس واترمربوط به خود آب است، نه ترکیباتی که با آن طعم‌دار شده است؛ زیرا شما با مصرف دتاکس واتر مقدار زیادی از مواد مغذی میوه و سبزی موجود در آن را در مقایسه با خوردن میوه و سبزی به شکل کامل دریافت نمی‌کنید.

فواید اثبات شده درباره دتاکس واتر

در این قسمت آن دسته از فواید دتاکس واتر را مطرح می‌کنیم که از نظر علمی اثبات شده‌اند:

کمک به کاهش زن

نوشیدن آب ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند، و این امر در مورد دتاکس واتر نیز صدق می‌کند. اثبات شده است که آب به طور موقت سرعت متابولیسم بدن شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانید.
مطالعات نشان داده است که نوشیدن نیم لیتر آب، می‌تواند میزان متابولیسم بدن شما را به مدت ۱ ساعت تا حدود ۳۰ درصد افزایش دهد. با توجه به این مطلب واضح است که افرادی که مقدار آب توصیه شده در رژیم بیندا را می‌نوشند، به نسبت افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند، کاهش وزن بیشتری خواهند داشت.
یک مطالعه نشان داد بزرگ‌سالانی که قبل از هر وعده غذایی نیم لیتر آب می‌نوشند، ۴۰ درصد بیشتر از کسانی که این کار را نمی‌کنند، کاهش وزن دارند. دلیل این امر می‌تواند افزایش متابولیسم  بدن باشد، گرچه تاثیرنوشیدن آب بر کاهش اشتها و گرسنگی نیز بی‌تأثیر نیست.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

هیدراته کردن بدن برای سلامت دستگاه گوارش و حفظ حرکات منظم روده مهم است. کم آبی مزمن می‌تواند باعث یبوست شود که منجر به ایجاد نفخ و تنبلی در شما خواهد شد. نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند به غذا کمک کند تا از روده عبور کند و بدین ترتیب از یبوست جلوگیری می‌شود.

بهبود خلق و خو و افزایش سطح انرژی

کم آبی حتی به شکل خفیف می‌تواند بر خلق و خو، قدرت تمرکز و سطح انرژی تأثیر بگذارد. مطالعات نشان داده است که سطح کم آبی بدن در حدود ۱ درصد می‌تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش تمرکز، سردرد و تأثیر منفی بر خلق و خو شود.
یک مطالعه روی بزرگ‌سالانی که کمتر از۱.۲ لیتر آب در روز مصرف می‌کردند، انجام شد. هنگامی که آن‌ها مصرف آب خود را به ۲.۵ لیتر در روز افزایش دادند، شادتر بودند، انرژی بیشتری داشتند و احساس آرامش بیشتری می‌کردند.

فواید اغراقی درباره دتاکس واتر

شایعات زیادی درباره دتاکس واتر وجود دارد. برخی از آن‌ها سند علمی معتبر ندارند و برخی دیگر کاملاً نادرست هستند.

  • سم‌زدایی بدن
  • تنظیم PH خون
  • بهبود رنگ پوست
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

نتیجه‌گیری

به طور خلاصه دتاکس واتر یک نوشیدنی سالم با چند مزیت برای سلامتی است. گرچه احتمالاً می‌توانید بیشتر این مزایا را با نوشیدن آب معمولی هم دریافت کنید. با این حال بیشتر افراد، آب ساده را تکراری و کسل‌کننده می‌دانند. به همین دلیل مصرف دتاکس واتر با طعم میوه‌ها و سبزی‌جات مورد علاقه می‌تواند به افزایش مصرف آب و کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین، کمک کند. تنها همین دلیل برای مصرف دتاکس واتر کافی است.

برای مشاهده طرز تهیه دتاکس واتر کلیک کنید.

اشتراک‌گذاری:

لینک کوتاه مقاله:
https://binda.ir/sl/718546

شاید این مقالات هم برایتان مفید باشد

12 ماده غذایی سیرکننده

12 ماده غذایی سیرکننده

غذایی که می‌خورید می‌تواند میزان احساس سیری شما را تعیین کند؛ زیرا غذاها بر حس سیری...

ادامه مطلب
خستگی عاطفی و درمان آن

خستگی عاطفی و درمان آن

خستگی عاطفی چیست؟ خستگی عاطفی نتیجه استرس انباشته‌شده از زندگی شخصی...

ادامه مطلب
همه چیز درباره ویتامین K

همه چیز درباره ویتامین K

ویتامین K به ویتامین‌های ساختاری مشابه و محلول در چربی اشاره دارد که در غذاها موجودند و...

ادامه مطلب
نظرات کاربران

هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است. شما می‌توانید از طریق فرم زیر اولین نظر را ثبت کنید.

نظر دهید
جستجو در بین مقالات