زمان باقی‌مانده تا پایان 80% تخفیف
۱2 راه برای نوشیدن آب بیشتر

۱2 راه برای نوشیدن آب بیشتر

حدود 70 درصد از حجم بدن را آب تشکیل می‌دهد. به همین دلیل نوشیدن مقدار کافی از آن برای سلامتی، ضروری است. آب نقش‌های زیادی در بدن ایفا می‌کند که از بین آن‌ها می‌توان به حفظ تعادل الکترولیت‌ها و فشار خون، روان کردن مفاصل، تنظیم دمای بدن و ارتقای سلامت سلول‌ها اشاره کرد. اگرچه تقریباً همه می‌دانند که نوشیدن آب زیاد برای سلامتی مفید است، اما گاهی اوقات انجام این کار دشوار می‌شود. در این مقاله 12 راه ساده برای نوشیدن آب بیشتر را معرفی می‌کنیم.

نیاز بدن به مایعات را درک کنید

قبل از اینکه تصمیم بگیرید آب بیشتری بنوشید، باید نیاز بدن خود به مایعات را درک کنید. پزشکان توصیه می‌کنند که روزانه مردان 3.7 ‌لیتر و زنان 2.7 لیتر مایعات مصرف کنند. در اینجا منظور از مایعات، آب، سایر نوشیدنی‌ها و مواد غذایی آب‌دار است. البته باید این مطلب را هم در نظر گرفت که تعمیم این قاعده به همه افراد، علمی و استاندارد نیست، زیرا این مقدار به سطح فعالیت، مکان زندگی، وضعیت سلامتی و موارد دیگر بستگی دارد. برای بیشتر افراد، صرف نوشیدن برای رفع تشنگی، اطمینان حاصل می‌کند که نیاز بدن خود به مایعات را برآورده کرده‌اند. با این حال، اگر به طور منظم ورزش می‌کنید، بیرون کار می‌کنید یا محل زندگی‌تان آب و هوای گرمی دارد، ممکن است به مایعات بیشتری نیاز داشته باشید.

هدف روزانه تعیین کنید

تعیین هدف روزانه برای مصرف آب، می‌تواند به شما کمک کند آب بیشتری بنوشید. تعیین هدف می‌تواند انگیزه‌بخش باشد و احتمال ایجاد تغییرات مثبت را افزایش دهد. برای مؤثر بودن، اهداف باید واقع‌بینانه، دارای محدودیت زمانی، قابل اندازه‌گیری و دستیابی باشند. به عنوان مثال، مصرف 1.5 لیتر آب در روز می‌تواند یکی از این اهداف باشد. این روش همچنین می‌تواند به ثبت پیشرفت شما کمک کند و درنتیجه انگیزه شما برای رسیدن به هدفتان را حفظ کند و آن را به یک عادت تبدیل نماید.

قبل از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید

یک راه ساده دیگر برای افزایش مصرف آب این است که عادت کنید قبل از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید. به عنوان مثال اگر 3 وعده در روز غذا میل ‌می‌کنید، 3 لیوان (720 میلی‌لیتر) به آب مصرفی روزانه شما افزوده می‌شود. علاوه بر این، گاهی اوقات بدن شما ممکن است احساس تشنگی را با گرسنگی اشتباه بگیرد. نوشیدن یک لیوان آب قبل از غذا خوردن می‌تواند به شما کمک کند که تشخیص دهید آیا احساس گرسنگی‌تان واقعی است یا خیر. همچنین اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، نوشیدن یک لیوان آب ممکن است به شما کمک کند کالری کمتری در وعده غذایی بخورید.

بعد از بیدار شدن و قبل از خواب یک لیوان آب بنوشید

یکی دیگر از راه‌های آسان برای افزایش مصرف آب، این است که هنگام بیدار شدن از خواب یک لیوان و قبل از رفتن به رختخواب یک لیوان دیگر آب بنوشید. نوشیدن یک لیوان آب در صبح ممکن است به بیدار شدن و افزایش هوشیاری شما نیز کمک کند. به‌علاوه نوشیدن آب قبل از خواب می‌تواند از بیدار شدن با دهان خشک و بدبو جلوگیری کند.

یک یادآور تنظیم کنید

برای مصرف آب بیشتر همچنین می‌توانید با استفاده از زنگ ساعت یا برنامه‌های گوشی هوشمند، یادآورهایی برای نوشیدن آب بیشتر تنظیم کنید. به عنوان مثال، یک یادآور تنظیم کنید که هر 30 دقیقه چند جرعه آب بنوشد یا یک یادآور تنظیم کنید تا آب موجود در لیوانتان را به اتمام برسانید و هر ساعت آن را دوباره پر کنید. این یادآورها می‌توانند به شما کمک کنند تا مصرف آب خود را افزایش دهید، به خصوص اگر به دلیل فراموش‌کاری یا مشغله بیش از حد، برای نوشیدن آب مشکل دارید.

یک بطری آب همراه خود داشته باشید

همراه داشتن یک بطری آب در طول روز می‌تواند به شما کمک کند آب بیشتری بنوشید. در صورت همراه داشتن یک بطری آب، می‌توانید به راحتی در هر محیطی و در حال انجام هرکاری، آب بنوشید. به‌علاوه همراه داشتن بطری آب می‌تواند به عنوان یادآوری بصری عمل کند و به شما لزوم مصرف آب بیشتر را یادآوری نماید.

سایر نوشیدنی‌ها را با آب جایگزین کنید

یکی از راه‌های نوشیدن آب بیشتر، جایگزین کردن نوشیدنی‌های دیگر مانند نوشابه با آب است. این کار همچنین باعث تقویت سلامت و کاهش کالری دریافتی نیز می‌شود. این نوشیدنی‌ها اغلب سرشار از قند هستند که می‌تواند برای سلامتی شما بسیار مضر باشد. برای سلامتی مطلوب، مصرف قند را به کمتر از 5 درصد کالری دریافتی خود محدود کنید. 240 میلی‌لیتر نوشابه در روز می‌تواند از این حد فراتر رود. رژیم‌های غذایی سرشار از قند می‌تواند باعث چاقی و سایر بیماری‌ها مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی شود. علاوه بر این، جایگزین کردن این نوشیدنی‌های شیرین با آب، راهی آسان و ارزان برای کاهش کالری است که به طور بالقوه به کاهش وزن کمک می‌کند.

یک فیلتر آب تهیه کنید

اگر در مورد کیفیت یا ایمنی آب لوله‌کشی محل زندگی خود نگرانی دارید، یک دستگاه تصفیه آب تهیه کنید. تقریباً برای هر بودجه‌ای یک دستگاه وجود دارد، ولی اگر باز هم مایل به خرید این دستگاه نیستید، می‌توانید از فروشگاه‌ها یا دستگاه‌های مختص این کار، آب تصفیه‌شده بخرید. فیلترهای دستگاه‌های تصفیه آب، می‌توانند سطح باکتری‌های موجود در آب، سرب و آرسنیک موجود در آب لوله‌کشی آلوده را به سطوح ایمن کاهش دهند. علاوه بر این، فیلتر کردن آب می‌تواند طعم آن را نیز بهبود بخشد. استفاده از دستگاه تصفیه آب نسبت به خرید آب بطری (که اغلب تفاوتی با آب لوله‌کشی ندارد)، کم هزینه‌تر و برای محیط زیست بهتر است.

آب خود را طعم‌دار کنید

اگر طعم آب را دوست ندارید یا به مقداری طعم برای کمک به نوشیدن آب بیشتر نیاز دارید، انتخاب‌های زیادی دارید. بهترین، ارزان‌ترین و سالم‌ترین گزینه مصرف آب به شکل دتاکس‌واتر است که می‌توانید با میوه و سبزیجات دلخواه‌تان آن را تهیه کنید.

در محل کار هر ساعت یک لیوان آب بنوشید

اگر یک روز کاری استاندارد 8 ساعته کار می‌کنید، نوشیدن یک لیوان آب در هر ساعتی که در محل کار هستید تا 8 لیوان (حدود 2 لیتر) به آب مصرفی روزانه شما اضافه می‌کند. به محض اینکه به سر کار رسیدید لیوان خود را پر کنید و در ابتدای هر ساعت، به سادگی آب باقی‌مانده در لیوان را بنوشید و دوباره آن را پر کنید. این روش مصرف آب شما را در طول روز کاری ثابت نگه می‌دارد.

در طول روز جرعه‌جرعه آب بنوشید

نوشیدن مداوم آب در طول روز راه آسان دیگری است که به شما در رساندن آب بیشتر به بدنتان کمک می‌کند. رساندن یک جرعه آب به طور مداوم در طول روز از خشک شدن دهان شما جلوگیری می‌کند و حتی ممکن است باعث حفظ طراوت نفس شما نیز بشود. یک لیوان یا بطری آب را در نزدیکی خود و در محدوده دید خود نگه دارید تا یادآور بصری مداوم برای نوشیدن یک جرعه باشد.

مواد غذایی آب‌دار بیشتری بخورید

یکی دیگر از راه‌های ساده برای دریافت آب بیشتر، خوردن بیشتر مواد غذایی آب‌دار است. در اینجا لیستی از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آب را ارائه می‌کنیم:
کاهو: 96 درصد آب
کرفس: 95 درصد آب
کدو سبز: 95 درصد آب
کلم: 92 درصد آب
هندوانه: 91 درصد آب
طالبی: 90 درصد آب
خربزه: 90 درصد آب
این میوه‌ها و سبزیجات علاوه بر آب فراوان، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که سلامت کلی شما را ارتقا می‌دهند.

نتیجه‌گیری

مصرف آب کافی برای سلامتی ضروری است. طبق نظر پزشکان اکثر مردم روزانه به 2.7 تا 3.7 لیتر مایعات (از جمله آب، سایر نوشیدنی‌ها و موادغذایی آب‌دار)نیاز دارند. با این حال، نوشیدن آب به طور معمول دشوار است، به خصوص اگر مشغله دارید یا از طعم آب خوشتان نمی‌آید. این 12 نکته ساده که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانند به شما کمک کنند تا مصرف روزانه آب خود را افزایش دهید.

شایان ذکر است که در رژیم غذایی بیندا، نیاز بدن به آب مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

اشتراک‌گذاری:

لینک کوتاه مقاله:
https://binda.ir/sl/740193

شاید این مقالات هم برایتان مفید باشد

5۰ ماده غذایی مفید و سالم

5۰ ماده غذایی مفید و سالم

تعداد زیادی از غذاها هم سالم و هم خوشمزه هستند. با اضافه کردن میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین...

ادامه مطلب
8 روش کاهش وزن بدون کالری‌شماری

8 روش کاهش وزن بدون کالری‌شماری

اگر شما هم به‌دنبال کاهش وزن هستید، احتمالاً تاکنون از افراد مختلف این توصیه را...

ادامه مطلب
10 دلیل خستگی مداوم

10 دلیل خستگی مداوم

امروزه احساس خستگی مداوم در بین افراد بسیار رایج شده است. در واقع حدود یک سوم از افراد سالم...

ادامه مطلب
نظرات کاربران

هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است. شما می‌توانید از طریق فرم زیر اولین نظر را ثبت کنید.

نظر دهید
جستجو در بین مقالات