زمان باقی‌مانده تا پایان 80% تخفیف
درمان خانگی سفیدی مو

درمان خانگی سفیدی مو

موهای انسان یک چرخه طبیعی از بین رفتن و سپس بازسازی شدن را طی می‌کند. با افزایش سن، فولیکول‌های مو رنگ کمتری تولید می‌کنند. اگرچه زمان واقعی شروع سفید شدن را ژنتیک تعیین می‌کند، اما در حدود 35 سالگی فولیکول‌های موی پیر موهای سفید یا خاکستری را برای جایگزینی آخرین موهای مرده تولید می‌کنند. اگرچه برخی از افراد سفیدی مو را به‌عنوان نشانه‌ای از بلوغ و خرد جشن می‌گیرند، اما بسیاری دیگر احساس می‌کنند که وقتی موهایشان شروع به سفید شدن می‌کند، پیرتر به‌نظر می‌رسند و دوست دارند سفیدی موهایشان از بین برود تا ظاهری جوان‌تر داشته باشند. در این مقاله قصد داریم روش‌های طبیعی برای پیشگیری و بعضاً درمان سفیدی مو در خانه را ارائه کنیم.

تغییر سبک زندگی برای پیشگیری و درمان سفیدی مو

اگر نگران هستید که چند تار موی سفید پیدا کرده‌اید، می‌توانید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند تا رنگ اصلی موهای خود را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید. در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره می‌کنیم.

دریافت ویتامین‌های کافی

ویتامین‌هایی که موهای شما را سالم نگه می‌دارند، عبارت‌اند از:
ویتامین‌های B به‌ویژه B7 (بیوتین) و B12 (کوبالامین)
ویتامین D
ویتامین E
ویتامین A

دریافت مواد معدنی کافی

مواد معدنی‌ای که می‌توانند نقش حیاتی در رشد و ترمیم مو داشته باشند، عبارت‌اند از:
روی
آهن
منیزیم
سلنیوم
مس

توقف اقدامات آسیب‌رسان

برخی از اقدامات مراقبت از مو که می‌تواند به موهای شما آسیب برساند، عبارت‌اند از:
استفاده از برس به جای شانه دندانه پهن، مخصوصاً با موهای خیس
استفاده از حرارت زیاد با اتوی مو یا سشوار
استفاده از صابون یا شامپوهای قوی
شست‌وشوی بیش از حد
سفید کردن مو

دوری از استرس

استرس که بر جنبه‌های مختلف سلامتی بدن تأثیرگذار است، باعث سفیدی مو هم می‌شود. برای جلوگیری از سفیدی موهایتان سعی کنید از استرس دوری کنید. یکی از راهکارهای ساده و عملی برای این کار انجام مدیتیشن است.

ترک سیگار

در میان سایر موارد منفی، سیگار کشیدن می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند. به همین دلیل ترک سیگار می‌تواند در پیشگیری و حتی درمان سفیدی مو مؤثر باشد.

محافظت در برابر نور خورشید

یکی دیگر از موارد تأثیرگذار بر روند سفیدی مو تابش نور خورشید است. برای محافظت از موهای خود در برابر نور خورشید، موهای خود را با کلاه یا روسری بپوشانید.

داروهای خانگی برای درمان سفیدی مو

طرف‌داران درمان طبیعی، تعدادی درمان‌ خانگی برای سفیدی مو پیشنهاد می‌کنند. در این بخش به مهم‌ترین این موارد اشاره می‌کنیم.

روغن نارگیل

یک روز در میان قبل از خواب روغن نارگیل را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. صبح روز بعد طبق معمول موهای خود را بشویید.

زنجبیل

هر روز یک قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه رنده‌شده را با 1 قاشق غذاخوری عسل میل کنید.

ملاس بلک استرپ (ملاس استخراج سوم)

یک روز در میان، یک قاشق غذاخوری ملاس بلک استرپ (از آب نیشکر، نه از قند چغندر) بخورید. اعتقاد بر این است که این ماده روند سفید شدن مو را معکوس می‌کند.

آمُله (اَملَج)

هر روز 180 میلی‌لیتر آب آمُله تازه بنوشید یا هر هفته یک بار موهای خود را با روغن آمُله ماساژ دهید. آمُله به انگور فرنگی هندی نیز معروف است.

دانه کنجد سیاه

دو یا سه بار در هفته، یک قاشق غذاخوری دانه کنجد سیاه بخورید تا روند سفید شدن را کاهش داده و احتمالاً معکوس کند.

روغن حیوانی گی

دو بار در هفته موها و پوست سر خود را با روغن حیوانی گی ماساژ دهید.

گل تاج خروس

سه بار در هفته، آب گل تاج خروس تازه را به موهای خود بمالید.

آب سبزه گندم

هر روز 30 تا 60  میلی‌لیتر آب سبزه گندم تازه بنوشید یا روزانه 1 قاشق غذاخوری پودر سبزه گندم را به سوپ‌ها و اسموتی‌های مصرفی خود اضافه کنید.

پیاز

یک پیاز را در مخلوط‌کن بریزید و سپس از صافی رد کنید تا آب آن باقی بماند. دو بار در هفته، این آب را به پوست سر خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس طبق معمول موی سر خود را با شامپو بشویید.

آب‌هویج

هر روز 250 میلی‌لیتر آب‌هویج بنوشید. اعتقاد بر این است که ویتامین A موجود در آن برای پیشگیری و درمان سفیدی مو مفید است.

کاتالاز

غذاهای غنی از آنزیم کاتالاز مصرف کنید. از بین غذاهای دارای کاتالاز می‌توان به سیب‌زمینی شیرین، کلم‌بروکلی، کلم‌پیچ، کلم‌برگ، سیر و بادام اشاره کرد.

برگ کاری

با یک‌چهارم فنجان برگ کاری و نصف فنجان ماست خمیر درست کنید. آن را روی موها و پوست سر خود بمالید و بعد از 30 دقیقه بشویید. این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.

گیلاس زمستانی (کاکنج)

گیلاس زمستانی یا کاکنج را با غذا مصرف کنید. این گیاه به نام جینسنگ هندی نیز شناخته می‌شود.

روغن بادام

مقدار مساوی روغن بادام، آب‌لیمو و آب آمُله را با هم مخلوط کنید. مخلوط را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. این کار را دو بار در روز به‌مدت سه ماه انجام دهید.

رزماری

یک‌سوم از یک شیشه 250 میلی‌لیتری را با رزماری خشک و مابقی آن را با روغن زیتون خالص پر کنید. شیشه را به‌مدت چهار تا شش هفته در مکانی آفتابی بگذارید و هر چند روز یک‌بار آن را تکان دهید. پس از شش هفته از آن به‌عنوان روغن مو استفاده کنید.

رنگ موی طبیعی برای سفیدی مو

شما می‌توانید رنگ موی خود را با گیاهان مختلف درست کنید. از آنجایی که این نوع رنگ مو به اندازه رنگ‌های شیمیایی موجود در بازار قوی نیست، قبل از مشاهده تغییر، فرآیند رنگ کردن باید چندین بار تکرار شود. مواد اولیه پیشنهادی عبارت‌اند از:
موهای بلوند: چای گل بابونه، پوست لیمو، زعفران، گل همیشه بهار
موهای سیاه: گردوی سیاه، چای سیاه، مریم‌گلی، گزنه
موهای قرمز: آب چغندر، آب هویج، گلبرگ‌های رز
موهای قهوه‌ای: قهوه، دارچین
در ادامه برخی از دستورالعمل‌های رنگ موی پیشنهادشده توسط طرفداران لوازم آرایشی طبیعی را معرفی می‌کنیم.

بامیه چینی (لوفا)

بامیه چینی را حدود چهار ساعت در روغن نارگیل بجوشانید تا سیاه شود. پس از خنک شدن، مقدار کمی از آن را روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید. بعد از 45 دقیقه آن را بشویید. این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.

مستور خوابیده (اکلیپتا پرستراتا)

در یک تابه کوچک روی حرارت ملایم، 1 قاشق چای‌خوری مستور خوابیده و 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را مخلوط کنید. مخلوط گرم را به موها و پوست سر خود بمالید. بعد از یک ساعت آن را بشویید. این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.

فلفل سیاه

1 قاشق غذاخوری فلفل سیاه تازه آسیاب‌شده و 1 قاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه را با نصف فنجان ماست ساده مخلوط کنید. مخلوط را روی موهای خود ماساژ دهید و بگذارید به‌مدت 1 ساعت بماند و سپس آب‌کشی کنید. سه بار در هفته این کار را تکرار کنید.

حنا

به‌اندازه کافی پودر حنا را با حدود یک فنجان قهوه یا چای سیاه مخلوط کنید تا خمیری با غلظت ماست به دست بیاید. روی کاسه را بپوشانید و بگذارید به‌مدت 6 ساعت بماند. پس از گذشت این زمان، 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون ارگانیک را به آن بیفزایید و به‌خوبی مخلوط کنید. سپس آن را به موهای خود بمالید. بسته به عمق رنگی که می‌خواهید، بعد از 1 تا 3 ساعت آن را بشویید.

نتیجه‌گیری

با افزایش سن، فولیکول‌های مو نیز پیر می‌شوند و رنگ کمتری تولید می‌کنند. این امر منجر به کاهش ملانین و رنگ‌دانه در مو و درنتیجه خاکستری یا سفید به نظر رسیدن آن می‌شود. اگر ترجیح می‌دهید موهایتان سفید نباشد، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به درمان‌های خانگی مورد بحث در این مقاله اشاره کرد. لازم به ذکر است که این رویکردها از نظر بالینی مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند تا کیفیت کارکرد آن‌ها بررسی شود. همچنین ممکن است به بسیاری از این داروها حساسیت داشته باشید. بنابراین اگر تصمیم دارید یک درمان خانگی را برای تغییر رنگ موهای خود امتحان کنید، ابتدا در مورد این درمان با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما ممکن است براساس سلامت فعلی شما، داروهایی که مصرف می‌کنید و ... درباره تأثیرات احتمالی یک درمان خانگی بر شما، نکات حائز اهمیتی را بیان کند.

اشتراک‌گذاری:

لینک کوتاه مقاله:
https://binda.ir/sl/548076

شاید این مقالات هم برایتان مفید باشد

یبوست و راه‌های درمان آن

یبوست و راه‌های درمان آن

اگر شما هم یکی از میلیون‌ها انسانی هستید که با یبوست مزمن زندگی می‌کنند، می‌دانید که...

ادامه مطلب
20 روش سریع‌تر خوابیدن

20 روش سریع‌تر خوابیدن

داشتن خواب خوب فوق‌العاده مهم است؛ زیرا به شما کمک می‌کند احساس خوبی داشته باشید و باعث...

ادامه مطلب
10 راه کاهش مصرف غذاهای فرآوری‌شده

10 راه کاهش مصرف غذاهای فرآوری‌شده

منظور از غذای فرآوری‌شده، هر ماده غذایی است که کنسرو، پخته، منجمد، پاستوریزه یا...

ادامه مطلب
نظرات کاربران

هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است. شما می‌توانید از طریق فرم زیر اولین نظر را ثبت کنید.

نظر دهید
جستجو در بین مقالات