زمان باقی‌مانده تا پایان 80% تخفیف
8 روش کاهش وزن بدون کالری‌شماری

8 روش کاهش وزن بدون کالری‌شماری

اگر شما هم به‌دنبال کاهش وزن هستید، احتمالاً تاکنون از افراد مختلف این توصیه را شنیده‌اید که می‌گویند: کمتر بخور و تحرک بیشتری داشته باش. اگرچه این استراتژی کاملاً منطقی است، اما این یک اشتباه بزرگ است که تصور کنیم تنها دلیل افزایش یا کاهش وزن افراد، کالری است. موضوع خیلی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. غذاهای مختلف به روش‌های مختلف بر گرسنگی و هورمون‌ها تأثیر می‌گذارند و همه کالری‌ها برابر نیستند. حقیقت این است که کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش وزن انجام دهید، بدون این که مجبور به شمارش کالری مصرفی خود باشید. در این مقاله قصد داریم 8 روش علمی اثبات‌شده برای کاهش وزن بدون نیاز به کالری‌شماری را بیان کنیم.

8- مصرف تخم‌مرغ در صبحانه

کاهش وزن می‌تواند به سادگی تغییر صبحانه باشد. مطالعات جداگانه نشان داده‌اند که خوردن تخم‌مرغ در صبح می‌تواند به کاهش چربی بدون تلاش کمک کند. این مطالعات نشان دادند که مصرف تخم‌مرغ برای صبحانه باعث می‌شود افراد در وعده نهار، بقیه روز و حتی برای 36 ساعت بعدی کالری کمتری مصرف کنند. به زبان ساده، تخم‌مرغ‌ها آن‌قدر سیرکننده‌اند که افراد به‌طور طبیعی کالری کمتری در وعده‌های غذایی بعدی دریافت می‌کنند. این امر سبب می‌شود تا افرادی که در صبحانه تخم‌مرغ می‌خورند، کاهش وزن و چربی بیشتری داشته باشند. یکی دیگر از فواید فوق‌العاده خوردن تخم‌مرغ این است که این ماده غذایی جزء سالم‌ترین مواد غذایی در جهان است. اگرچه تخم مرغ کلسترول بالایی دارد، اما مطالعات نشان می‌دهد که آن طور که قبلاً تصور می‌شد، کلسترول بد را افزایش نمی‌دهد و منجر به بیماری قلبی نمی‌شود.

7- غذا خوردن درون ظروف کوچک

استفاده از ظروف کوچک‌تر می‌تواند مغز شما را فریب دهد تا فکر کند غذای بیشتری می‌خورید. مغز انسان پیچیده‌ترین شیء در جهان است و تمایل دارد به روش‌های مرموز کار کند. این مغز است که در نهایت تعیین می‌کند که آیا سیر شده‌اید یا نه. روش‌های کنترل فرایند خوردن توسط مغز بسیار پیچیده است، اما یک کار ساده وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا مغز خود را فریب دهید به‌طوری که فکر کند غذای بیشتری خورده‌اید و آن این است که از ظروف کوچک‌تر استفاده کنید. هرچه بشقاب‌ها یا کاسه‌های شما بزرگ‌تر باشد، مغز شما فکر می‌کند که کمتر غذا خورده‌اید. با استفاده از ظروف کوچک‌تر، مغز خود را فریب می‌دهید تا با کالری کمتر احساس سیری بیشتری کند. جالب اینجاست که روان‌شناسان این موضوع را بررسی کرده‌اند وکارساز بودن آن اثبات شده است. با این حال، یک مطالعه به این نتیجه رسید که این اثر ممکن است برای افرادی که اضافه وزن دارند، ضعیف‌تر باشد.

6- مصرف پروتئین بیشتر

خوردن پروتئین بیشتر می‌تواند اشتها را کاهش و چربی‌سوزی را افزایش دهد و همچنین به عضله‌سازی کمک کند. شواهد زیادی وجود دارد که پروتئین می‌تواند چربی‌سوزی را افزایش و گرسنگی را کاهش دهد و به کاهش وزن به‌طور طبیعی کمک کند. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که پروتئین بیش از هر درشت‌مغذی دیگری متابولیسم را افزایش می‌دهد؛ زیرا بدن برای هضم و استفاده از پروتئین در مقایسه با چربی و کربوهیدرات، انرژی بیشتری صرف می‌کند. پروتئین همچنین احساس سیری را افزایش می‌دهد و منجر به کاهش قابل توجه احساس گرسنگی می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که افزایش مصرف پروتئین می‌تواند منجر به کاهش وزن خودکار شود، حتی زمانی که تا سیری کامل غذا می‌خورید. پروتئین همچنین می‌تواند به شما کمک کند عضله‌سازی بیشتری داشته باشید، به خصوص اگر ورزش وزنه‌برداری هم انجام دهید. بافت عضلانی از نظر متابولیکی فعال است، به این معنی که حتی در حالت استراحت، مقدار کمی کالری می‌سوزاند. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش کالری دریافتی، خوردن بیشتر غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی و تخم‌مرغ (ترجیحاً در هر وعده غذایی) است.

5- مصرف غذاهای کم‌کالری و پرفیبر

خوردن غذاهای با کالری کم و فیبر زیاد باعث می‌شود تا با کالری کمتر احساس سیری بیشتری داشته باشید. غذاهایی مانند سبزیجات و برخی میوه‌ها که محتوای آب آن‌ها زیاد است، این ویژگی‌ها را دارند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که رژیم‌گیرندگانی که غذاهای کم‌کالری می‌خورند نسبت به کسانی که غذاهای پرکالری می‌خورند، کاهش وزن بیشتری دارند. سبزیجات همچنین سرشار از فیبر محلول هستند که در برخی مطالعات نشان داده شده است که باعث کاهش وزن می‌شود. یکی دیگر از مزایای فیبر محلول این است که توسط باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش تجزیه می‌شود. این فرآیند یک اسید چرب به نام بوتیرات تولید می‌کند که اعتقاد بر این است که اثرات ضد چاقی دارد. به زبان ساده، تنها با انتخاب غذاهای کم‌کالری، مانند سبزیجات پرفیبر، می‌توانید بدون کاهش مقدار واقعی غذایی که می‌خورید، وزن کم کنید.

4- کاهش مصرف کربوهیدرات

یکی از بهترین راه‌ها برای شروع کاهش وزن بدون کالری‌شماری، کاهش مصرف کربوهیدرات است. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که افرادی که کربوهیدرات کمتری می‌خورند، به‌طور طبیعی شروع به دریافت کالری کمتر و کاهش وزن بدون هیچ تلاش عمده‌ای می کنند. بهترین راه برای کاهش مصرف کربوهیدرات این است که منابع اصلی کربوهیدرات از جمله قند، شیرینی‌ و نوشابه‌ و همچنین غذاهای نشاسته‌ای مانند نان، پاستا، سیب‌زمینی و غیره را از رژیم غذایی خود حذف کنید یا حداقل مقدار مصرف آن‌ها را کاهش دهید. رسیدن به محدوده 100 تا 150 گرم کربوهیدرات در روز می‌تواند مفید باشد. اگر می‌خواهید سریع وزن کم کنید، مصرف کمتر از 50 گرم در روز می‌تواند بسیار مؤثر باشد. کاهش مصرف کربوهیدرات یک مزیت بزرگ دیگر نیز دارد و آن این است که سطح انسولین را کاهش می‌دهد. این امر باعث می‌شود کلیه‌ها شروع به دفع سدیم و آب اضافی از بدن کنند و به‌طور قابل توجهی نفخ و وزن آب را کاهش دهند.

3- دوری از استرس و خواب باکیفیت

تلاش برای خواب باکیفیت و اجتناب از استرس می‌تواند عملکرد هورمون‌های کلیدی را بهینه کند. سطح خواب و استرس اغلب هنگام بحث درباره سلامت و وزن نادیده گرفته می‌شود. هر دو برای عملکرد بهینه بدن و هورمون‌ها بسیار مهم هستند. در واقع، خواب ناکافی یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای چاقی است. یک مطالعه نشان داد که خواب ناکافی خطر چاقی را در کودکان 89 درصد و در بزرگ‌سالان 55 درصد افزایش می‌دهد. همچنین خواب بی‌کیفیت می‌تواند میزان گرسنگی و هوس غذا خوردن را افزایش دهد و با اختلال در هورمون‌های گرسنگی مانند گرلین و لپتین، باعث افزایش وزن بیوشیمیایی شود. استرس بیش از حد می‌تواند سطح هورمون کورتیزول را افزایش دهد که باعث افزایش تجمع چربی در شکم و خطر بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی می‌شود. در نتیجه بسیار مهم است که برای خواب باکیفیت وقت بگذارید و همچنین از استرس‌های غیرضروری در زندگی دوری کنید. یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌های دوری از استرس و خواب باکیفیت، انجام مدیتیشن است.

2- غذا خوردن بدون حواس‌پرتی

حواس‌پرتی یا بی‌توجهی به غذا خوردن یکی از دلایل پرخوری و افزایش وزن است. غذا خوردن بدون حواس‌پرتی، از خوردن بی‌فکر جلوگیری می‌کند. هماهنگ بودن با بدن و توجه به علائم گرسنگی و سیری بسیار مهم است. بسیاری از کسانی که با افزایش وزن و چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند، از روی عادت یا بی‌حوصلگی غذا می‌خورند، نه از روی اجبار و گرسنگی. این حالت اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که افراد هم‌زمان با غذا خوردن مشغول انجام کار دیگری مانند تماشای تلویزیون یا مرور اینترنت هستند. در این شرایط، تمرین غذا خوردن آگاهانه می‌تواند مفید باشد. خوردن ذهن‌آگاهانه یک استراتژی است که به افراد کمک می‌کند بین غذا خوردن احساسی و گرسنگی واقعی تمایز قائل شوند. این روش شامل توجه کامل به هر آنچه می‌خورید (بدون هیچ‌گونه حواس‌پرتی)، آهسته جویدن و مزه کردن هر لقمه است. خوردن آگاهانه نه‌تنها وعده‌های غذایی را رضایت بخش‌تر می‌کند، بلکه خطر پرخوری و افزایش وزن را نیز کاهش می‌دهد.

1- ثبت نام در دوره رژیم بیندا

شاید انجام روش‌های بالا بدون حضور مشاور دشوار باشد. در این صورت می‌توانید در دوره رژیم بیندا ثبت نام کنید تا زیر نظر مشاور و بدون نیاز به کالری‌شماری، کاهش وزن و چربی‌سوزی داشته باشید. رژیم بیندا علاوه بر کاهش وزن، باعث سم‌زدایی و سالم‌سازی بدن می‌شود که برای بهبود خلق‌وخو و جلوگیری از پرخوری عصبی نیز مفید است. لازم به ذکر است که در رژیم بیندا از هیچ‌گونه داروی و دمنوشی استفاده نمی‌شود، بلکه مواد غذایی مصرفی همیشگی شما (مرغ، ماهی، حبوبات، میوه‌جات، سبزیجات و ...) باتوجه به مزاج و خواص آن‌ها به شکلی هوشمندانه و علمی در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک وعده غذایی سازگار تشکیل دهند و به افزایش سلامتی بدن و کاهش وزن شما کمک کنند.
یکی از مزایای ویژه برنامه رژیم بیندا این است که علی‌رغم اینکه محدودیت حجمی ندارد، بسیار منعطف است؛ مثلاً در روز پروتئین می‌توانید به اندازه دلخواه‌تان از انواع پروتئین‌های مجاز به سلیقه خودتان میل کنید و با این وجود همچنان کاهش وزن چشمگیر داشته باشید. البته مزایای بیندا به همین‌جا ختم نمی‌شود، شما می‌توانید از صدها برنامه ورزش خانگی و موسیقی مدیتیشن بیندا هم استفاده کنید تا جسم و روح سالم‌تری داشته باشید. شایان ذکر است که برای کاهش وزن از طریق رژیم بیندا نیازی به انجام ورزش نیست، هرچند که در صورت داشتن فعالیت فیزیکی، میزان کاهش وزن‌تان بیشتر و اندام‌تان ایده‌آل‌تر خواهد بود. به علاوه می‌توانید از دستورات پخت بیندا برای پختن غذاهای متناسب با برنامه رژیم بهره‌مند شوید.

نتیجه‌گیری:

اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید، ولی به هر دلیلی نمی‌خواهید با استفاده از روش‌هایی مانند کالری‌شماری این کار را انجام دهید، با ایجاد چند تغییر ساده که هورمون‌ها را بهینه می‌کند، گرسنگی را کاهش می‌دهد و متابولیسم را افزایش می‌دهد، می‌توانید بدون شمارش حتی یک کالری این کار را انجام دهید. برای این منظور می‌توانید از روش‌هایی که در بالا معرفی شدند، استفاده نمایید.

اشتراک‌گذاری:

لینک کوتاه مقاله:
https://binda.ir/sl/342798

شاید این مقالات هم برایتان مفید باشد

۱۵ ماده غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

۱۵ ماده غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

اگرچه هیچ مکملی باعث درمان یا پیشگیری از بیماری نمی‌شود، اما خوردن بعضی غذاهای خاص ممکن است...

ادامه مطلب
12 ماده غذایی سیرکننده

12 ماده غذایی سیرکننده

غذایی که می‌خورید می‌تواند میزان احساس سیری شما را تعیین کند؛ زیرا غذاها بر حس سیری...

ادامه مطلب
همه چیز درباره ویتامین C

همه چیز درباره ویتامین C

ویتامین C یک ماده مغذی حیاتی برای سلامتی است. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان است و به...

ادامه مطلب
نظرات کاربران

هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است. شما می‌توانید از طریق فرم زیر اولین نظر را ثبت کنید.

نظر دهید
جستجو در بین مقالات