زمان باقی‌مانده تا پایان 80% تخفیف
15 فایده انار

15 فایده انار

انار یکی از سالم‌ترین میوه‌های روی زمین است. این میوه حاوی طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی مفید است که آن را با سایر غذاها غیرقابل رقابت می‌کند. انار درختچه‌ای است که میوه‌ای قرمز رنگ تولید می‌کند. میوه انار به طور متوسط حدود 5 تا 12 سانتی‌متر قطر دارد که قرمز، گرد و شبیه سیب قرمز با ساقه‌ای به شکل گل است. پوست انار ضخیم و غیرقابل خوردن است، اما صدها دانه خوراکی در آن وجود دارد. هر دانه با پوششی قرمز، آب‌دار و شیرین به نام اَریل، احاطه می‌گردد. البته در انارهای بی‌کیفیت رنگ اَریل به سفید مایل می‌شود. دانه‌ها و اَریل‌ها قسمت‌های خوراکی میوه هستند که به صورت خام یا فرآوری‌شده مصرف می‌شوند، اما پوست آن دور ریخته می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که انار فواید زیادی برای بدن دارد و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد. در این مقاله 15 فایده انار برای سلامتی آورده شده است.

انار سرشار از مواد مغذی مهم است

ارزش غذایی 100 گرم انار به شکل زیر است:
انرژی: 83 کیلوکالری
فیبر: 4 گرم
پروتئین: 1.7 گرم
ویتامین B6 (پیریدوکسین): 6% نیاز روزانه
ویتامین B9 (فولات): 10% نیاز روزانه
ویتامین C (ث): 12% نیاز روزانه
ویتامین K (کا): 16% نیاز روزانه
پتاسیم: 5% نیاز روزانه
فسفر: 5% نیاز روزانه
منگنز: 6% نیاز روزانه

برای محاسبه کالری موادغذایی، می‌توانید از کالری‌شمار بیندا استفاده کنید.

انار خواص دارویی قوی دارد

انار حاوی دو ماده منحصر به فرد است که بیشتر فواید سلامتی این میوه ناشی از آن‌ها است. این دو ماده پونیکالاجین و پونیسیک‌اسید نام دارند. پونیکالاجین‌ها آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی هستند که در آب و پوست انار یافت می‌شوند. این ترکیب به قدری قوی است که باعث می‌شود آب انار سه برابر چای سبز خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته باشد. پونیسیک‌اسید که در روغن هسته انار یافت می‌شود، اسید چرب اصلی موجود در اَریل‌ها است. این ترکیب یک نوع اسید با اثرات بیولوژیکی قوی است.

انار دارای اثرات ضدالتهابی چشمگیر است

التهاب مزمن یکی از محرک‌های اصلی بسیاری از بیماری‌های جدی مانند بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع 2، آلزایمر و حتی چاقی است. انار دارای خواص ضدالتهابی قوی است که تا حد زیادی توسط خواص آنتی‌اکسیدانی پونیکالاجین‌ها ایجاد می‌شود. مطالعات نشان داده است که این ترکیبات می‌توانند فعالیت التهابی در دستگاه گوارش، سلول‌های سرطان سینه و روده بزرگ را کاهش دهند. اگر علاقه‌مند به کاهش التهاب در بدن خود هستید، انار یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما است.

انار به مبارزه با سرطان پروستات کمک می‌کند

سرطان پروستات یک نوع سرطان شایع در بین مردان است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که عصاره انار ممکن است سرعت تولید مثل سلول‌های سرطانی را کاهش دهد و حتی باعث آپوپتوز یا مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی شود. آنتی‌ژن اختصاصی پروستات یک نشانگر خونی برای سرطان پروستات است. مردانی که سطح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات آن‌ها در مدت زمان کوتاهی دو برابر می‌شود، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات هستند. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن 240 میلی‌لیتر آب انار در روز، زمان دوبرابر شدن آنتی‌ژن اختصاصی پروستات را از 15 ماه به 54 ماه افزایش می‌دهد که یک افزایش چشمگیر به‌شمار می‌رود.

آب انار خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

بیماری قلبی در حال حاضر شایع‌ترین علت مرگ زودرس در جهان است. این بیماری بسیار پیچیده است و توسط عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. پونیسیک اسید، اسید چرب اصلی انار، ممکن است به محافظت در برابر چندین مرحله از روند بیماری قلبی کمک کند. یک مطالعه روی افراد با سطح تری‌گلیسیرید بالا نشان داد که مصرف 800 میلی‌گرم روغن هسته انار در روز به طور قابل‌توجهی تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد. تحقیقات مربوط به بررسی اثرات آب انار در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و کلسترول بالا، کاهش قابل توجه کلسترول بد و همچنین بهبودهای دیگر را نشان داده‌اند. همچنین نشان داده شده است که آب انار از ذرات کلسترول بد در برابر اکسیداسیون (یکی از مراحل کلیدی در مسیر بیماری قلبی) محافظت می‌کند.

انار به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و قارچی کمک می‌کند

ترکیبات گیاهی موجود در انار می‌تواند به مبارزه با میکروارگانیسم‌های مضر کمک کند. به عنوان مثال، نشان داده شده است که این ترکیبات با برخی از انواع باکتری‌ها و همچنین مخمر کاندیدا آلبیکانس (یک قارچ عامل عفونت) مبارزه می‌کنند. اثرات ضدباکتریایی و ضدقارچی انار همچنین ممکن است در برابر عفونت و التهاب‌های دهان (مانند التهاب لثه) نقش محافظتی ایفا کنند.

انار فشار خون را کاهش می‌دهد

فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی حملات قلبی و سکته است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف 150 میلی‌لیتر آب انار به مدت 2 هفته توسط افراد مبتلا به فشارخون بالا، میزان فشارخون آن‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین برخی تحقیقات نشان داده‌اند که تأثیر انار در کاهش فشارخون سیستولیک (عدد بالاتر در اندازه‌گیری فشارخون) بیشتر است.

انار به بهبود حافظه کمک می‌کند

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد انار می‌تواند حافظه را بهبود بخشد. مطالعات انجام شده بر روی بیماران جراحی‌شده نشان داد که مصرف 2 گرم عصاره انار از نقص در حافظه بعد از جراحی، جلوگیری می‌کند. همچنین مطالعات دیگری بر روی افراد مسن با مشکل حافظه نشان داد که مصرف 240 میلی‌لیتر آب انار در روز به طور قابل‌توجهی نشانگرهای حافظه کلامی و بینایی را بهبود می‌بخشد. به‌علاوه برخی تحقیقات نشان می‌دهد که انار ممکن است به مبارزه با بیماری آلزایمر کمک کند.

انار عملکرد جنسی و باروری را بهبود می‌بخشد

غلظت آنتی‌اکسیدان‌های آب انار و توانایی تأثیرگذاری آن‌ها بر استرس اکسیداتیو، آن را به یک یاری‌رسان بالقوه برای باروری تبدیل می‌کند. نشان داده شده است که استرس اکسیداتیو باعث اختلال در عملکرد اسپرم و کاهش باروری در زنان می‌شود. نوشیدن آب انار همچنین می‌تواند سطح تستوسترون را در افراد افزایش دهد که یکی از اصلی‌ترین هورمون‌های میل جنسی است.

انار عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد

انار سرشار از نیترات‌های غذایی است که نشان داده شده است عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشند. مطالعه‌ای روی ورزش‌کاران نشان داد که مصرف یک گرم عصاره انار 30 دقیقه قبل از ورزش، به طور قابل‌توجهی جریان خون را افزایش می‌دهد، شروع خستگی را به تأخیر می‌اندازد و عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد.

انار برای دستگاه گوارش مفید است

آب انار می‌تواند التهاب روده را کاهش دهد و هضم را بهبود بخشد. ترکیبات انار ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و سایر بیماری‌های التهابی روده مفید باشد. به همین دلیل کسانی که دچار مشکلات گوارشی به‌ویژه بیماری‌های التهابی روده هستند، بهتر است بیش از پیش انار مصرف کنند.

انار ممکن است به مبارزه با آرتریت و درد مفاصل کمک کند

آرتریت (التهاب مفصل) یک مشکل رایج در سراسر جهان است. با توجه به اینکه ترکیبات گیاهی موجود در انار دارای اثرات ضدالتهابی هستند، منطقی است که بتوانند به درمان آرتریت کمک کنند. همچنین مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که انار می‌تواند در افراد مبتلا به آرتروز، آنزیم‌هایی را که به مفاصل آسیب می‌رسانند، مسدود کند.

انار ممکن است برای مقابله با سرطان سینه مفید باشد

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در بین زنان است. برخی مطالعات محدود نشان داده‌اند که عصاره انار ممکن است تولید مثل سلول‌های سرطان سینه را مهار کند و حتی برخی از آن‌ها را بکشد. با این حال برای صدور یک حکم قاطع با مستندات علمی قوی، تحقیقات بیشتری موردنیاز است.

آب انار ممکن است به درمان اختلال نعوظ کمک کند

آسیب اکسیداتیو می‌تواند جریان خون را در تمام نواحی بدن از جمله بافت نعوظ مختل کند. طی تحقیقات نشان داده شده است که آب انار به افزایش جریان خون و پاسخ نعوظ کمک می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که دچار اختلال نعوظ هستند، انار را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

انار ممکن است سلامت استخوان را بهبود بخشد

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف انار اثر پیشگیرانه‌ای بر تحلیل استخوان دارد. یافته‌ها نشان می‌دهد که هم آب انار و هم عصاره دانه انار ممکن است فواید بالقوه‌ای برای سلامت استخوان افراد به خصوص برای زنان یائسه در میان‌سالی داشته باشد. اگرچه برای صدور حکم کلی و قطعی، تحقیقات و مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اما پزشکان مصرف انار توسط این دسته افراد را مفید می‌دانند.

نتیجه‌گیری

انار یکی از سالم‌ترین مواد غذایی روی کره زمین به‌شمار می‌رود که سرشار از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی قدرتمند است. این میوه فواید گسترده‌ای دارد و می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مختلف از جمله بیماری قلبی، سرطان، آرتریت و سایر مشکلات التهابی کمک کند. علاوه بر این، این میوه ممکن است حافظه، دستگاه گوارش، سلامت استخوان و عملکرد ورزشی را نیز تقویت کند. اگر می‌خواهید از فواید سلامتی فراوان این میوه بهره‌مند شوید، انار یا آب انار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اشتراک‌گذاری:

لینک کوتاه مقاله:
https://binda.ir/sl/146847

شاید این مقالات هم برایتان مفید باشد

همه‌چیز درباره ویتامین B کمپلکس

همه‌چیز درباره ویتامین B کمپلکس

ویتامین‌های خانواده B گروهی از ویتامین‌ها هستند که نقش‌های مهمی در بدن ایفا می‌کنند....

ادامه مطلب
غذاهای مناسب برای  فشارخون بالا

غذاهای مناسب برای فشارخون بالا

فشارخون بالا، شایع‌ترین عامل بیماری قلبی است که خوشبختانه می‌توان از آن پیشگیری کرد....

ادامه مطلب
12 ماده غذایی سیرکننده

12 ماده غذایی سیرکننده

غذایی که می‌خورید می‌تواند میزان احساس سیری شما را تعیین کند؛ زیرا غذاها بر حس سیری...

ادامه مطلب
نظرات کاربران

هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است. شما می‌توانید از طریق فرم زیر اولین نظر را ثبت کنید.

نظر دهید
جستجو در بین مقالات