زمان باقی‌مانده تا پایان 80% تخفیف
10 فایده روغن کنجد

10 فایده روغن کنجد

خواص غذایی گیاه کنجد باعث شده است که عده‌ای به آن لقب ملکه دانه‌های روغنی بدهند. روغن کنجد از دانه‌های کنجد خام و فشرده تهیه می‌شود و کاربردهای آشپزی، دارویی و آرایشی دارد. در این مقاله قصد داریم 10 فایده روغن کنجد را بیان کنیم.

روغن کنجد آنتی‌اکسیدان بالایی دارد

روغن کنجد، حاوی سزامول و سزامینول (دو آنتی‌اکسیدان که می‌توانند اثرات شگفت‌انگیزی بر سلامت شما داشته باشند) است. آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق مهار رادیکال‌های آزاد نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های مزمن از جمله سرطان دارند. رادیکال‌های آزاد با حمله به غشای سیتوپلاسمی سلول و نابود کردن آن، به DNA داخل سلول دسترسی پیدا می‌کنند و از طریق تغییر DNA باعث سرطان می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها علاوه بر نابودکردن رادیکال‌های آزاد، با تسریع مرگ سلول‌های سرطانی از سلول‌های سالم نیز حفاظت می‌کنند.

روغن کنجد خواص ضدالتهابی قوی دارد

التهاب مزمن می‌تواند مضر باشد و منجر به بیماری شود، به همین دلیل مهم است که آن را تا حد امکان محدود کنید. مطالعات نشان داده است که روغن کنجد نشانگرهای التهابی مانند تولید نیتریک اکسید (مونوکسید نیتروژن) را کاهش می‌دهد. طب سنتی تایوانی مدت‌هاست که از روغن کنجد برای خواص ضدالتهابی آن استفاده می‌کند و از آن برای درمان التهاب مفاصل، دندان‌درد و خراش استفاده می‌نماید.

روغن کنجد برای قلب مفید است

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از چربی‌های غیراشباع برای سلامت قلب مفید است. روغن کنجد حاوی 82 درصد اسیدهای چرب غیراشباع است. روغن کنجد غنی از اسیدهای چرب امگا 6 است. اسیدهای چرب امگا 6 نوعی چربی غیراشباع چندگانه هستند که برای رژیم غذایی شما ضروری‌اند و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی ایفا می‌کنند. استفاده از روغن کنجد به جای سایر روغن‌ها، ممکن است سطح کلسترول شما را نیز کاهش دهد.

روغن کنجد به کنترل قندخون کمک می‌کند

روغن کنجد می‌تواند از تنظیم قند خون سالم پشتیبانی کند. این خاصیت برای افراد مبتلا به دیابت، اهمیت دوچندان دارد. روغن کنجد حتی ممکن است در تنظیم طولانی مدت قند خون هم تأثیر داشته باشد. تحقیق انجام‌شده روی بزرگ‌سالان مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف روغن کنجد به مدت 90 روز، به طور قابل توجهی قند خون ناشتا و هموگلوبین A1c (HbA1c) را کاهش می‌دهد.

روغن کنجد به بهبود زخم و سوختگی کمک می‌کند

روغن کنجد را نه‌تنها می‌توان برای فواید سلامتی آن مصرف کرد، بلکه ممکن است از آن به‌صورت موضعی برای بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها استفاده شود. تحقیقات انجام شده نشان داده است که روغن کنجد ازن‌دار به افزایش سطح کلاژن در بافت زخمی کمک می‌کند (کلاژن یک پروتئین ساختاری است که برای بهبود زخم ضروری است). همچنین مطالعات نشان داده‌اند که درمان موضعی با روغن کنجد، مدت زمان بهبود سوختگی و زخم را کاهش می‌دهد. توانایی این روغن در سرعت بخشیدن به بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها را احتمالاً می‌توان به خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی آن نسبت داد.

روغن کنجد در برابر اشعه ماورابنفش محافظت می‌کند

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که روغن کنجد ممکن است از آسیب اشعه فرابنفش به پوست شما محافظت کند. این ویژگی احتمالا تا حد زیادی به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی بالای آن است. روغن کنجد توانایی مقاومت در برابر 30 درصد از اشعه فرابنفش را دارد، در حالی که بسیاری از روغن‌های دیگر مانند روغن نارگیل، بادام زمینی و زیتون تنها در برابر 20 درصد از آن مقاومت می‌کنند. برخی ادعا می‌کنند که روغن کنجد می‌تواند یک ضد آفتاب طبیعی خوب با SPF طبیعی باشد. با این حال، تحقیقات محدودی در مورد اثربخشی آن برای محافظت در برابر اشعه‌های قوی خورشید وجود دارد، بنابراین بهتر است در برابر آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

روغن کنجد ممکن است به درمان آرتریت کمک کند

التهاب مفصل یا آرتریت به برافروختگی مفصل که با ورم، درد و محدودیت حرکت همراه است، گفته می‌شود. دانشمندان و محققان حدس می‌زنند روغن کنجد به درمان آرتریت کمک می‌کند. تحقیقات انجام شده روی جوندگان، تأثیر مثبت روغن کنجد را تأیید کرده‌اند؛ اما برای تعمیم این خاصیت به انسان‌ها، تحقیقات دیگری مورد نیاز است.

روغن کنجد ممکن است به افزایش کیفیت خواب کمک کند

مطالعات و تحقیقات محدودی نشان داده است که چکاندن روغن کنجد روی پیشانی و ماساژ آن، ممکن است به افزایش کیفیت خواب شخص و بالطبع افزایش کیفیت زندگی او کمک کند. البته این عمل باید به‌صورت استمراری انجام شود، و انجام آن به‌صورت مقطعی اثربخش نخواهد بود.

روغن کنجد ممکن است به افزایش سلامت مو کمک کند

بعضی از تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که ترکیبات موجود در روغن کنجد، ممکن است باعث افزایش درخشندگی و استحکام مو شود. این تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه مکمل‌های حاوی کنجد و ویتامین E باعث افزایش قدرت و درخشندگی مو می‌شود.

روغن کنجد ممکن است به کاهش درد عضلات کمک کند

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف موضعی روغن کنجد ممکن است باعث تسکین درد عضلات بدن شود. این بدان معناست که ماساژ عضلات با روغن کنجد، می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلات و تسکین درد آن‌ها کمک کند.

نتیجه‌گیری

روغن کنجد یک روغن خوشمزه و سالم است که بهتر است آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این روغن به لطف محتوای آنتی اکسیدانی و خواص ضد التهابی‌اش، ممکن است برای قلب، مفاصل، پوست، مو و ... مفید باشد. اگرچه در برخی از موارد، تحقیقات بیشتری برای اثبات این اثرات بالقوه در انسان مورد نیاز است؛ ولی با این حال شما می‌توانید با مصرف روغن کنجد به‌شکل‌های مختلف از مزایای بالقوه آن بهره‌مند شوید. البته مانند سایر مواد غذایی نباید در مصرف این روغن زیاده‌روی کرد. شایان ذکر است که در رژیم بیندا به خواص روغن کنجد و میزان مصرف آن هم توجه شده است.

اشتراک‌گذاری:

لینک کوتاه مقاله:
https://binda.ir/sl/552999

شاید این مقالات هم برایتان مفید باشد

همه‌چیز درباره ویتامین D

همه‌چیز درباره ویتامین D

ویتامین D بعضاً توسط برخی افراد ویتامین آفتاب نیز نامیده می‌شود؛ زیرا در پاسخ به نور خورشید...

ادامه مطلب
10 روش افزایش متابولیسم

10 روش افزایش متابولیسم

متابولیسم (سوخت‌وساز) اصطلاحی است که تمام واکنش‌های شیمیایی در بدن را توصیف می‌کند. این...

ادامه مطلب
12 روش کاهش استرس

12 روش کاهش استرس

در دنیای فعلی بسیاری از افراد هر روز با استرس دست و پنجه نرم می‌کنند. مسائل خانوادگی، کار،...

ادامه مطلب
نظرات کاربران

هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است. شما می‌توانید از طریق فرم زیر اولین نظر را ثبت کنید.

نظر دهید
جستجو در بین مقالات