زمان باقی‌مانده تا پایان 80% تخفیف
10 فایده ورزش منظم

10 فایده ورزش منظم

ورزش به هر حرکتی گفته می‌شود که عضلات شما را به کار می‌اندازد و بدن شما را ملزم به سوزاندن کالری می‌کند. انواع مختلفی از ورزش وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید انجام دهید، از بین آن‌ها می‌توان به پیاده‌روی، دو، شنا و رقص اشاره کرد. ثابت شده است که تحرک داشتن فواید بسیاری برای سلامتی (هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی) دارد. انجام ورزش منظم حتی ممکن است به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید. در این مقاله 10 مورد از مهم‌ترین مزایای انجام ورزش منظم برای بدن و مغز را بیان می‌کنیم.

ورزش باعث احساس شادی بیشتر می‌شود

ثابت شده است که ورزش خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و احساس افسردگی، اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد. ورزش تغییراتی را در بخش‌هایی از مغز ایجاد می‌کند که مسئول تنظیم استرس و اضطراب‌اند. همچنین انجام ورزش می‌تواند حساسیت مغز را به هورمون‌های سروتونین و نوراپی‌نفرین (نورآدرنالین) افزایش دهد که باعث تسکین احساس افسردگی می‌شود. علاوه بر این، ورزش می‌تواند تولید اندورفین را افزایش دهد که به ایجاد احساسات مثبت و کاهش احساس درد کمک می‌کند. نکته جالب اینجاست که مهم نیست سطح دشواری ورزش چه باشد؛ شواهد به‌دست آمده از تحقیقات نشان می‌دهد که انجام ورزش صرف‌نظر از شدت فیزیکی آن، می‌تواند برای خلق‌وخو مفید باشد.

ورزش به کاهش وزن کمک می‌کند

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که عدم تحرک، عامل اصلی افزایش وزن و چاقی است. برای درک تأثیر ورزش بر کاهش وزن، درک رابطه بین ورزش و مصرف انرژی، خیلی مهم است. بدن انرژی را به سه شکل مصرف می‌کند:

هضم غذا
ورزش کردن
حفظ عملکردهای بدن، مانند ضربان قلب و تنفس

در حین رژیم گرفتن، کاهش کالری دریافتی، باعث کاهش سرعت متابولیسم (سوخت‌وساز) بدن می‌شود که می‌تواند به طور موقت کاهش وزن را به تأخیر بیندازد. برعکس، ثابت شده است که ورزش منظم میزان متابولیسم را افزایش می‌دهد و درنتیجه بدن کالری بیشتری می‌سوزاند و منجر به کاهش وزن می‌شود. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب ورزش‌های هوازی با تمرینات مقاومتی می‌تواند از دست دادن چربی و حفظ توده عضلانی را به حداکثر برساند که برای کاهش وزن و حفظ توده عضلانی بدون چربی ضروری است.

ورزش برای عضلات و استخوان‌ها مفید است

ورزش نقشی حیاتی در ساخت و حفظ عضلات و استخوان‌های قوی دارد. فعالیت‌هایی مانند وزنه‌برداری می‌توانند در صورت همراه شدن با مصرف پروتئین کافی، فرایند عضله‌سازی را تحریک کنند. دلیل این امر، این است که ورزش به ترشح هورمون‌هایی کمک می‌کند که توانایی عضلات را برای جذب اسیدهای آمینه تقویت می‌کنند؛ درنتیجه به رشد آن‌ها کمک می‌کند و شکستگی آن‌ها را کاهش می‌دهد. با افزایش سن، بدن تمایل به از دست دادن توده عضلانی و عملکرد خود دارد که این امر می‌تواند منجر به افزایش خطر آسیب شود. انجام فعالیت بدنی منظم، برای کاهش میزان از دست دادن عضلات و حفظ قدرت آن‌ها با افزایش سن ضروری است. ورزش همچنین به ساخت تراکم استخوان در جوانی کمک می‌کند، علاوه بر این برای جلوگیری از پوکی استخوان در سال‌های بعد زندگی نیز مفید است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که تأثیر برخی از ورزش‌ها مانند ژیمناستیک، دو، فوتبال و بسکتبال نسبت به برخی دیگر مانند شنا و دوچرخه‌سواری، ممکن است بیشتر به افزایش تراکم استخوان کمک کنند.

ورزش سطح انرژی را افزایش می‌دهد

ورزش می‌تواند یک تقویت‌کننده واقعی انرژی برای بسیاری از افراد از جمله افرادی که دارای مشکلات پزشکی مختلف هستند، باشد. مطالعات نشان داده است که ورزش منظم باعث کاهش احساس خستگی در افراد مبتلا به خستگی مداوم می‌شود. ورزش همچنین می‌تواند سطح انرژی افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن و سایر بیماری‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در واقع، به نظر می‌رسد ورزش در مبارزه با سندرم خستگی مزمن نسبت به سایر درمان‌ها، مؤثرتر باشد. صدالبته نباید فواید فوق‌العاده ورزش برای سلامت قلب و ریه را فراموش کرد. ورزش هوازی، سیستم قلبی-عروقی را تقویت می‌کند و سلامت ریه را بهبود می‌بخشد که می‌تواند به میزان قابل توجهی به افزایش سطح انرژی کمک کند. هرچقدر بیشتر تحرک داشته باشید، قلب شما خون بیشتری پمپاژ می‌کند و اکسیژن بیشتری را به عضلات در حال کار شما می‌رساند. با ورزش منظم، قلب در انتقال اکسیژن کارآمدتر و ماهرتر می‌شود و در نتیجه ماهیچه‌های بدن کارآمدتر خواهند شد. بدین ترتیب با گذشت زمان، برای انجام همان فعالیت‌ها به انرژی کمتری نیاز دارد و این یکی از دلایلی است که میزان تنگی نفس در طول فعالیت‌های شدید کاهش می‌یابد. علاوه بر این، نشان داده شده است که ورزش باعث افزایش سطح انرژی در افراد مبتلا به سایر بیماری‌ها مانند سرطان می‌شود.

ورزش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد

عدم فعالیت بدنی منظم یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری‌های مزمن است. ثابت شده است که ورزش منظم باعث بهبود حساسیت به انسولین، سلامت قلب و ترکیب بدنی می‌شود و همچنین می‌تواند فشارخون و سطح کلسترول را کاهش دهد. به‌ویژه ورزش می‌تواند به کاهش یا پیشگیری از بیماری‌های مزمن زیر کمک کند:

دیابت نوع 2

ورزش هوازی منظم ممکن است دیابت نوع 2 را به تأخیر بیندازد یا از آن جلوگیری کند. ورزش همچنین مزایای سلامتی قابل توجهی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دارد. تمرینات مقاومتی برای دیابت نوع 2، باعث بهبود توده چربی، فشارخون، توده بدون چربی بدن، مقاومت به انسولین و کنترل قند خون می‌شود.

بیماری‌های قلبی

ورزش عوامل خطر قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد و همچنین یک درمان عالی برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی است.

بسیاری از انواع سرطان

ورزش می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان سینه، کولورکتال (سرطان روده بزرگ)، آندومتر (سرطان رحم)، کیسه صفرا، کلیه، ریه، کبد، تخمدان، پانکراس، پروستات، تیروئید، معده و مری کمک کند.

کلسترول بالا

فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط می‌تواند کلسترول خوب را افزایش دهد و در عین حال کلسترول بد را حفظ کند یا کاهش دهد. البته برای کاهش سطح کلسترل بد، فعالیت هوازی با شدت بالا مورد نیاز است.

فشارخون بالا

انجام تمرینات هوازی منظم می‌تواند فشارخون سیستولیک در حال استراحت را 5 تا 7 میلی‌متر جیوه در میان افراد مبتلا به فشارخون بالا کاهش دهد. 

در مقابل، فقدان ورزش منظم (حتی در کوتاه‌مدت) می‌تواند منجر به افزایش قابل توجه چربی شکم شود که ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش دهد. به همین دلیل است که فعالیت بدنی منظم برای کاهش چربی شکم و کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها توصیه می‌شود.

ورزش به سلامت پوست کمک می‌کند

پوست می‌تواند تحت تأثیر میزان استرس اکسیداتیو در بدن قرار بگیرد. استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن نتواند آسیب سلولی ناشی از ترکیباتی به نام رادیکال‌های آزاد را به‌طور کامل ترمیم کند. این حالت می‌تواند به ساختار سلول‌ها آسیب برساند و روی پوست تأثیر منفی بگذارد. اگرچه فعالیت بدنی شدید و طاقت‌فرسا می‌تواند به آسیب اکسیداتیو کمک کند، با این حال انجام منظم ورزش متوسط می‌تواند تولید آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی بدن را افزایش دهد که به محافظت از سلول‌ها کمک می‌کند. به همین ترتیب، ورزش می‌تواند جریان خون را تحریک کرده و باعث سازگاری سلول‌های پوست شود که می‌تواند به تأخیر در پیری پوست کمک کند.

ورزش به سلامت مغز و حافظه کمک می‌کند

ورزش می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و از حافظه و مهارت‌های تفکر محافظت کند. انجام ورزش ضربان قلب را افزایش می‌دهد که جریان خون و اکسیژن را به مغز افزایش می‌دهد. ورزش همچنین می‌تواند تولید هورمون‌هایی را تحریک کند که رشد سلول‌های مغز را افزایش می‌دهند. به علاوه، توانایی ورزش برای جلوگیری از بیماری‌های مزمن، می‌تواند به مزایایی برای مغز تبدیل شود؛ زیرا عملکرد مغز می‌تواند تحت تأثیر این بیماری‌ها قرار گیرد. فعالیت بدنی منظم به ویژه در افراد مسن اهمیت دارد؛ زیرا افزایش سن با استرس اکسیداتیو و التهاب همراه است که باعث تغییرات در ساختار و عملکرد مغز می‌شود. نشان داده شده است که ورزش باعث می‌شود هیپوکامپ (بخشی از مغز که برای حافظه و یادگیری حیاتی است)، بزرگ شود و در نتیجه ممکن است به بهبود عملکرد ذهنی در افراد مسن کمک کند. در نهایت، تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش باعث کاهش تغییرات در مغز می‌شود که می‌تواند به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

ورزش باعث افزایش آرامش و کیفیت خواب می‌شود

ورزش منظم می‌تواند به آرامش بیشتر و خواب بهتر کمک کند. کاهش انرژی و خستگی بدن که در طول ورزش رخ می‌دهد، فرآیندهای ترمیمی را در طول خواب تحریک می‌کند و درنتیجه باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود. علاوه بر این، محققان بر این باورند که افزایش دمای بدن که در حین ورزش رخ می‌دهد، با کمک به کاهش دمای بدن در طول خواب، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. همچنین تحقیقات نشان داده است که انجام ورزش، تأخیر خواب (یعنی مدت‌زمانی که برای به خواب رفتن نیاز است) را کاهش می‌دهد. به‌علاوه مطالعات دیگری نشان داده است که ورزش‌های کششی و مقاومتی هر دو منجر به بهبود خواب برای افراد مبتلا به بی‌خوابی مزمن می‌شود. این مطالعات همچنین نشان داده‌اند که بازگشت به خواب پس از بیدار شدن، مدت‌زمان خواب و کیفیت خواب نیز پس از هر دو ورزش کششی و مقاومتی بهبود می‌یابند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که انجام ورزش منظم برای افراد مسن که اغلب تحت تأثیر اختلالات خواب هستند، مفید است.

ورزش درد را کاهش می‌دهد

اگرچه درد مزمن می‌تواند ناتوان‌کننده باشد، اما ورزش می‌تواند به کاهش آن کمک کند. در واقع تا سالیان متمادی توصیه پزشکان برای درمان دردهای مزمن، استراحت و عدم تحرک بود. با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که ورزش به تسکین درد مزمن کمک می‌کند. بررسی چندین مطالعه نشان داده است که ورزش می‌تواند به کسانی که درد مزمن دارند، کمک کند درد خود را کاهش دهند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. همچنین برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند به کنترل دردهای مرتبط با بیماری‌های مختلف، از جمله کمردرد مزمن، اختلال مزمن بافت نرم شانه و فیبرومیالژیا (یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی) کمک کند. علاوه بر این، فعالیت بدنی می‌تواند آستانه تحمل درد را افزایش و میزان درک درد را کاهش دهد.

ورزش به ترک سیگار کمک می‌کند

همه ما می‌دانیم که سیگار برای بدنمان مضر است، اما ترک آن می‌تواند سخت باشد. در دوران ترک سیگار، معمولاً علائمی مانند زودرنجی، اختلالات خواب یا حتی افسردگی توسط افرادی که به‌دنبال ترک سیگار هستند، گزارش می‌شود. محققان بر این باورند که انجام ورزش برای کاهش علائم ترک نیکوتین مفید است. حتی یک ورزش کوتاه 10 دقیقه‌ای با سطح متوسط می‌تواند اثرات فوری بر کاهش میل به تنباکو داشته باشد. به همین دلیل اگر تصمیم به ترک سیگار دارید، توصیه می‌شود در کنار مشاوره‌هایی که از متخصصان می‌گیرید، ورزش هم انجام دهید.

در این مقاله ۱۰ فایده شگفت‌انگیز انجام ورزش به‌صورت منظم را بیان کردیم. اگر شما هم می‌خواهید از این مزایای جسمی و روحی بهره‌مند شوید، می‌توانید با استفاده از بخش ورزش بیندا، برنامه ورزش اختصاصی خودتان را دریافت کنید و در خانه انجام دهید.

اشتراک‌گذاری:

لینک کوتاه مقاله:
https://binda.ir/sl/950883

شاید این مقالات هم برایتان مفید باشد

۱۰ فایده شگفت‌انگیز شکلات تلخ برای سلامتی

۱۰ فایده شگفت‌انگیز شکلات تلخ برای سلامتی

شکلات تلخ یا شکلات سیاه، نوعی شکلات است که نسبت به شکلات‌شیری، دانه‌های کاکائو و کره...

ادامه مطلب
۱۰ روش افزایش انرژی

۱۰ روش افزایش انرژی

اگر شما هم جزء افرادی هستید که دائماً احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنید، نگران نباشید؛...

ادامه مطلب
10 روش افزایش متابولیسم

10 روش افزایش متابولیسم

متابولیسم (سوخت‌وساز) اصطلاحی است که تمام واکنش‌های شیمیایی در بدن را توصیف می‌کند. این...

ادامه مطلب
نظرات کاربران

هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است. شما می‌توانید از طریق فرم زیر اولین نظر را ثبت کنید.

نظر دهید
جستجو در بین مقالات