زمان باقی‌مانده تا پایان 80% تخفیف
10 فایده شگفت‌انگیز سیر

10 فایده شگفت‌انگیز سیر

بقراط پزشک معروف یونان باستان که اغلب پدر طب غربی نامیده می‌شود، می‌گوید "بگذار غذا، داروی تو و دارو، غذای تو باشد". منظور از این جمله تأکید بر مصرف مواد غذایی مفید برای بدن است تا به پیشگیری و درمان بیماری‌ها کمک کند. یکی از این مواد غذایی بسیار پرخاصیت، سیر است. بقراط سیر را برای درمان انواع بیماری‌ها تجویز می‌کرد. علم پزشکی مدرن نیز اخیراً بسیاری از این اثرات مفید برای سلامتی را تأیید کرده است. در این مقاله قصد داریم 10 مزیت شگفت‌انگیز سیر برای سلامتی را بیان کنیم.

سیر خاصیت دارویی دارد

سیر گیاهی از سرده آلیوم (پیاز) است و ارتباط نزدیکی با پیاز، موسیر و تره دارد. به هر بخش از سیر یک حبه می‌گویند. در یک سیر حدود 10 تا 20 حبه وجود دارد. سیر در بسیاری از نقاط جهان رشد می‌کند و به دلیل بوی تند و طعم لذیذی که دارد، یک ماده محبوب در آشپزی به شمار می‌رود. با این حال، در طول تاریخ باستان، استفاده اصلی از سیر برای سلامتی و خواص دارویی آن بوده است. استفاده از آن توسط بسیاری از تمدن‌های بزرگ، از جمله مصری‌ها، بابلی‌ها، یونانی‌ها، رومی‌ها و چینی‌ها ثبت شده است. امروزه دانشمندان می‌دانند که بیشتر فواید سیر برای سلامتی ناشی از ترکیبات گوگردی است که هنگام خرد کردن، له کردن یا جویدن آن ایجاد می‌شود. شاید معروف‌ترین آن‌ها آلیسین باشد. با این حال، آلیسین یک ترکیب ناپایدار است که فقط برای مدت کوتاهی پس از برش یا له شدن در سیر تازه باقی می‌ماند. از دیگر ترکیباتی که ممکن است در مزایای سلامتی سیر نقش داشته باشند، می‌توان به دی‌آلیل دی‌سولفید و اس‌آلیل سیستین اشاره کرد. ترکیبات گوگردی سیر از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می‌شود و ضمن حرکت در سراسر بدن، اثرات بیولوژیکی قوی خود را اعمال می‌کند.

سیر مغذی و کم‌کالری است

با توجه به کالری کم آن، سیر فوق‌العاده مغذی است. در واقع، سیر حاوی اندکی از تقریباً همه چیزهایی است که بدن نیاز دارد. ارزش غذایی 100 گرم سیر خام به شکل زیر است:
انرژی: 149 کیلوکالری
کربوهیدرات: 33 گرم
فیبر: 2.1 گرم
چربی: 0.5 گرم
پروتئین: 6.5 گرم
پتاسیم: 9% نیاز روازنه
آهن: 13% نیاز روزانه
کلسیم: 18% نیاز روزانه
فسفر: 22% نیاز روزانه
سلنیوم: 30٪ نیاز روزانه
منگنز: 80% نیاز روزانه
ویتامین C (ث): 38% نیاز روزانه
ویتامین B6 (پیریدوکسین): 95% نیاز روزانه

سیر با بیماری‌ها مبارزه می‌کند

دانشمندان معتقدند که سیر می‌تواند با بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی مبارزه کند. سیر و مکمل‌های آن برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن مؤثرند. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه سیر و مکمل‌های آن تعداد سرماخوردگی‌ها را 63 درصد و طول مدت سرماخوردگی را 70 درصد کاهش می‌دهد. افزودن سیر به رژیم غذایی در دوران سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود.

سیر فشار خون را کاهش می‌دهد

بیماری‌های قلبی-عروقی اصلی‌ترین عامل مرگ در جهان هستند. فشار خون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل و محرک‌های این بیماری‌ها محسوب می‌شود. مطالعات نشان داده است که مصرف سیر تأثیر قابل توجهی در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا دارد. دوز مصرف باید نسبتاً بالا باشد تا اثرات مطلوب را داشته باشد. برای اکثر افراد مقدار مورد نیاز حدود چهار حبه سیر در روز است.

سیر کلسترول خون را تنظیم می‌کند

عقیده محققان بر این است که سیر سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کند و در نتیجه ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. مطالعات حاکی از آن است که سیر سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد، اما تأثیری بر سطح کلسترول خوب ندارد.

سیر حاوی آنتی‌اکسیدان است

آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد به روند پیری کمک می‌کند. سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به مکانیسم‌های محافظتی بدن در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند. نشان داده شده است که دوزهای بالای سیر و مکمل‌های آن باعث افزایش آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی در انسان می‌شود و همچنین استرس اکسیداتیو را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می‌دهد. اثرات ترکیبی سیر بر کاهش کلسترول و فشار خون و همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی آن، ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی رایج مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد.

سیر باعث افزایش طول عمر می‌شود

اثبات اثرات بالقوه سیر بر افزایش طول عمر انسان، اساساً غیرممکن است. اما با توجه به اثرات مفید آن بر روی عوامل خطرناکی مانند فشار خون، تأثیر آن بر افزایش طول عمر منطقی به نظر می‌رسد. این واقعیت که سیر می‌تواند با بیماری‌های عفونی مبارزه کند نیز عامل مهمی است، زیرا این‌ها علل شایع مرگ و میر هستند، به ویژه در افراد مسن یا افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ناکارآمد است.

سیر باعث بهبود عملکرد ورزشی می‌شود

سیر یکی از اولین مواد افزایش‌دهنده عملکرد است که به طور سنتی در فرهنگ‌های باستانی کارگران برای کاهش خستگی و افزایش ظرفیت کاری استفاده می‌کردند. مهمتر از همه، به ورزشکاران المپیک در یونان باستان سیر داده می‌شد. مطالعات نشان داده است که سیر به بهبود عملکرد ورزشی کمک می‌کند و همچنین خستگی ناشی از ورزش ممکن است با سیر کاهش یابد.

سیر به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند

طی تحقیقات نشان داده شده است که ترکیبات گوگرد موجود در سیر از آسیب اندام ناشی از سم فلزات سنگین (از جمله سرب) محافظت می‌کند. به عبارت دیگر سیر باعث دفع فلزات سنگین و در نتیجه سم‌زدایی بدن می‌گردد. تأثیر مصرف روزانه سیر در کاهش علائم مسمومیت با فلزات سنگین از جمله سردرد و فشار خون مشهود است.

سیر سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد

برخی مطالعات نشان داده است که سیر می‌تواند با افزایش استروژن در زنان، میزان آسیب‌های استخوانی را به حداقل برساند. یک مطالعه در زنان یائسه نشان داد که مصرف روزانه 2 گرم سیر خام به طور قابل توجهی نشانگر کمبود استروژن را کاهش می‌دهد. این نشان می‌دهد که این ماده مغذی ممکن است اثرات مفیدی بر سلامت استخوان در زنان داشته باشد. همچنین غذاهایی مانند سیر و پیاز ممکن است اثرات مفیدی بر آرتروز داشته باشند.

نتیجه‌گیری

برای هزاران سال اعتقاد بر این بود که سیر دارای خواص دارویی بسیار است. اکنون علم این خواص را تأیید کرده است. گنجاندن سیر در رژیم غذایی بسیار ساده است. این کار جدای از خواص بی‌نظیری که دارد، باعث بهبود طعم غذا نیز می‌شود. از سیر می‌توان برای طعم‌دار کردن غذاهای بی‌مزه استفاده کرد. استفاده از سیر در انواع سوپ‌ها و سس‌ها بسیار رایج است. با این حال، به خاطر داشته باشید که سیر عوارضی مانند بوی بد دهان دارد که برخی از افراد نسبت به آن حساس‌اند. برای کاهش میزان بوی سیر، می‌توانید آن را بدون خرد کردن ببلعید. البته این روش، خواص سیر را نیز کاهش می‌دهد. اگر اختلال خونریزی دارید یا از داروهای رقیق‌کنندۀ خون استفاده می‌کنید، قبل از افزایش مصرف سیر با پزشک خود مشورت کنید.

اشتراک‌گذاری:

لینک کوتاه مقاله:
https://binda.ir/sl/356323

شاید این مقالات هم برایتان مفید باشد

همه چیز درباره ویتامین E

همه چیز درباره ویتامین E

ویتامین E یک ماده مغذی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از بافت‌های بدن در مقابل اثرات...

ادامه مطلب
5۰ ماده غذایی مفید و سالم

5۰ ماده غذایی مفید و سالم

تعداد زیادی از غذاها هم سالم و هم خوشمزه هستند. با اضافه کردن میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین...

ادامه مطلب
10 معجزه تخم‌مرغ

10 معجزه تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یکی از معدود غذاهایی است که باید به عنوان ابرغذا طبقه‌بندی شود. این ماده غذایی...

ادامه مطلب
نظرات کاربران

هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است. شما می‌توانید از طریق فرم زیر اولین نظر را ثبت کنید.

نظر دهید
جستجو در بین مقالات